Skadeansvar åvilar tillverkaren

Update @2011-09-28: God vän och insiktsfull kollega Christoffer har tagit upp software liability också.

Trots att jag gör det hela tiden så gillar jag egentligen inte att bara hänvisa till andra bloggar eller artiklar och säga "det här är bra". Nu måste jag dock göra det igen...

Poul-Henning Kamp, FreeBSD-utvecklare extraordinaire (och pappa till FreeBSD-MD5-hashen), skrev för omkring två veckor sedan en artikel om software liability: tillverkare av mjukvara borde hållas ansvariga för fel i produkten. Precis som tillverkare av hus, bilar eller tvättmaskiner. Jag har skämtat om ämnet tidigare och tycker att det är en väldigt attraktiv tanke men jag har inte tagit en tydlig position ännu. Jag har lite svårt att överblicka effekterna.

Anywho, Kamps artikel är suverän. Han inleder med en diskussion och utveckling av Ken Thompsons tal Reflections on Trusting Trust från 1984 (som jag har nämnt tidigare någon gång tror jag) och problemen med att man aldrig kan lita på andras kod. Därifrån tar han det vidare till ett förslag om tre klausuler (FreeBSD, go figure) som lämpar över ansvaret för skador på tillverkaren.

Rolig är han också:

Today the operant legal concept is "product liability," and the fundamental formula is "if you make money selling something, you'd better do it properly, or you will be held responsible for the trouble it causes." I want to point out, however, that there are implementations of product liability other than those in force in the U.S. For example, if you burn yourself on hot coffee in Denmark, you burn yourself on hot coffee. You do not become a millionaire or necessitate signs pointing out that the coffee is hot.

Trevlig helg!

--
Stefan Pettersson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

HPS säkerhetsblogg


High Performance Systems logo


RSS 2.0