Hi-tech Grand Theft Auto

Metro rapporterade i förra veckan om en våg av bilstölder på Arlandas långtidsparkering. Inget konstigt kan man tänka men faktum är att moderna bilar i regel är väldigt svåra att stjäla. Det är inte samma sak som att sno en Volvo 240 när allt du behöver är en rejäl skruvmejsel och avsaknad av respekt för andras egendom.

Moderna bilar har förstås larm, är skyddade mot slim-jims, har rattlås och en startmotor som bara går igång om en radiosändare på bilnyckeln svarar på challenge-response- eller engångskod-liknande. För det första så tros detta ha lett till en ökning i carjackings (hittar ingen bra källa till det just nu men det är ett sunt antagande). För det andra, och framförallt, så kan man dra slutsatsen att Arlanda-tjuvarnas bravader är rejält high-tech.


Det här är inte samma sak som att säga att det är svårt att genomföra själva stölderna. Man kan se framför sig att det fungerar precis som med t ex exploits, rootkits eller bottar idag; smart person utvecklar svart låda som kan öppna bilar av märket BMW X6 från 2010, säljer den till personer som saknar respekt för andras egendom, dessa stjäl sedan bilar från Arlanda.

På senaste upplagan av IEEE Security and Privacy Symposium handlade ett av bidragen om något relaterat; Experimental Security Analysis of a Modern Automobile (pdf). Fascinerande läsning. Notera att en av författarna, även om han är sist på listan, Tadayoshi Kohno, också är författare till den synnerligen bra boken Cryptography Engineering.

Liknande material om bilars stöldsäkerhet sett från digitalt perspektiv har dykt upp tidigare men det här är, mig veterligen, första gången det dyker upp i ett såpass respekterat forum som IEEE Security and Privacy.

--
Stefan Pettersson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

HPS säkerhetsblogg


High Performance Systems logo


RSS 2.0