Offrets dilemma

När företag blir hackade och attacken publiceras blir jag glad. Det är inte fråga om någon skadeglädje, tvärtom känner jag i regel medlidande. Jag hävdar t ex fortfarande att det är synd om HBGary, eller åtminstone om Greg Hoglund. Min glädje beror snarare på ren själviskhet. Dels kan kan lära sig mycket av andras misstag men framförallt ger det en bättre bild av vilka attacker som används och vilka som angrips. I verkligheten.


Att vara publik om intrång
Företag är ju, som bekant, ovilliga att medge att de har utsatts för lyckade angrepp. Deras resonemang är att det gör situationen värre, konsekvensen av att deras hemligheter har stulits förstärks ju av att det blir allmänt känt att de har stulits (m a o de klarar inte av att skydda sina hemligheter).

Själv resonerar jag som Don Corleone, dåliga nyheter vill man ha reda på omedelbart. Att blunda för, eller att inte känna till deras existens, är värre än att vara medveten, då har du åtminstone möjlighet att agera.

Det här kan leda till en motsättning och jag vill illustrera det med ett dilemma. Du är säkerhetsansvarig och får ett mail:

Hej, om en stund kommer jag att singla en slant för att avgöra om jag ska bryta mig in i ditt företag och stjäla dina hemligheter. Du kommer inte att kunna stoppa attacken och du kommer inte att kunna upptäcka om det har skett eller inte. Du har nu två val: vill du att jag — om jag genomför attacken (1) inte berättar det för någon eller (2) berättar för alla (massmedia)?

Dilemmat ska illustrera följande:
  1. Konsekvensen av intrånget ökar om det blir publikt.
  2. Konsekvensen av intrånget ökar om du själv inte vet att det har hänt.
Dilemmat är ju lite ansträngt och det är förstås aldrig så här svart eller vitt men om det skulle komma till sin spets, vad föredrar man?

Spontant skulle man vilja välja alternativ ett och sedan gå ut med intrånget på egna villkor och därmed behålla initiativet. Ha kakan och äta den. Den vägen blir tyvärr lite konstig eftersom det inte går att avgöra om intrånget har skett. Du kan med andra ord aldrig lova allmänheten att allt är väl, du riskerar alltid att intrånget verkligen har genomförts och att dina hemligheter eventuellt dyker upp någonstans när du är som minst förberedd. Du vet inte heller vad som har stulits eller vilka som har tillgång till det.

Ju mer man tänker på det desto rimligare verkar alternativ två men det är förenat med andra problem; du hinner t ex inte förbereda dig utan medias bild av intrånget kommer att få störst exponering.

...men annars skulle det ju inte vara ett dilemma.

--
Stefan Pettersson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

HPS säkerhetsblogg


High Performance Systems logo


RSS 2.0