...men så använder jag ju Mac

Många har ju länge haft roligt åt Apple-användare som är övertygade om att Mac-datorer är säkrare än "PC". De kan förstås inte riktigt förklara varför, de brukar hänvisa till symptomen; "det finns x miljoner virus och maskar till 'PC'" o s v.

Ämnet aktualiserades, på ett härligt subtilt och självgott sätt, i Computer Sweden i början av veckan:


Vågar du surfa på tåget [nu när Firesheep har släppts]?
- Ja, jag gör nog det fortfarande, men så använder jag ju Mac. [...]

Jag har svårt att bestämma mig för var jag skulle börja i motargumentationen... Det spelar ingen roll. Det är ju lustigt men de har ju på sätt och vis rätt, möjligen ovetandes, i att risken är lägre om du inte kör Windows (vilket är vad de egentligen menar med "PC").

Det mest mystiska med den här missuppfattningen är ju hur den har uppstått. Säkerhet är inte direkt en av Apples käpphästar, de är ju inriktade på användarvänlighet, snygga gränssnitt och att vara allmänt hippa. Säkerhet är ju inte det första ordet Steve Jobs nämner på scen vid en ny produktlansering... Jag har aldrig hört någon bra teori om hur det kommer sig, det skulle definitivt vara intressant.
--
Stefan Pettersson

Kommentarer
Postat av: Peter S

Haha. Klockrent. "Mac är bäst, allt bara funkar!"

2010-11-05 @ 12:12:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

HPS säkerhetsblogg


High Performance Systems logo


RSS 2.0