When nano seconds count: börsbottar

Både på Blackhat och DEFCON talade James Arlen om Security when nano seconds count (pdf), närmare bestämt high frequency trading, en släkting till börsbottar eller algotrading som jag skrivit om innan. Det var en intressant dragning; det är tydligt, och i viss utsträckning förståeligt, att det sista som intresserar de här lirarna, är säkerhet. Standardförfarande verkar vara att trycka ut nyskrivna patchar i produktionssystem, under drift, medan börsen är öppen. Är det verkligen en bra idé att låta ett gäng professionella risktagare syssla med sånt här?

Spontant tror jag inte att attacker mot handlarna, varken mot dem som företag eller mot deras "algoritmer" (som norrmännen jag hänvisade till sist) är de stora riskerna. Jag är nog mer oroad över fenomen som t ex the Flash Crash. Skynet became self-aware at 2:14 am... (Kolla tidigare inlägg.)

"Finansaktivisten" Christer Gardell uttrycker också oro i SvD idag: "Marknaden har blivit ett monster".

Jag har två färdiga inlägg som sammanfattar Blackhat, de kommer under veckan. Jag måste få en chans att rulla runt dem i huvudet bara.

(Jag hittar inte filmklippet nu men Arlen inledde presentationen med ett klipp där Admiral Grace Hopper förklarar hur lång en nanosekund är. Det finns en hel del filmer på YouTube med henne, titta på alla!)

--
Stefan Pettersson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

HPS säkerhetsblogg


High Performance Systems logo


RSS 2.0