Angående lösenordsbyten

(Det slog mig att det här inlägget låg och jäste i utkorgen, glömde att publicera det. Så without further ado...)

Tydligen var det lösenordsbytardagen häromdagen, den 20 januari. Det verkar vara något som PC för Alla, en datortidning, har dragit igång. Jag nämnde lösenordsbyten förut i samband med en diskussion om best practice.

Jag har fått kritik för det där så när det har varit lösenordsbytardagen och allt kan det vara på sin plats med en utveckling. Det finns ingen riktig slutpoäng i det här inlägget utan jag försöker väl mest förklara hur jag ser på det.

Från förra inlägget:

Syftet med regelbundna lösenordsbyten är ju att begränsa tiden under vilket ett läckt lösenord är värdefullt. Om en angripare får tag i ditt lösenord nu är tanken att det bara ska vara användbart fram till nästa lösenordsbyte om några månader.

Jag var rätt tydlig med att jag i regel inte tycker att det är värt besväret.

Notera dock att min syn på det hela i första hand inte är som användare av systemet utan främst som designer av eller ansvarig för systemet. Det finns flera skillnader:
  • Som användare är man intresserad av att skydda sig själv.
  • Som ansvarig är man intresserad av att skydda systemet och dess användare.
  • Som användare litar man inte nödvändigtvis på den ansvarige.
  • Som ansvarig litar man absolut inte på användaren.
I användarperspektivet, som PC för Alla har, vill man som sagt skydda sig själv; anta att vi pratar om vardagliga webbaserade tjänster: webbmail, sociala nätverk, gratismedlemssidor o dyl. Det enda du kan använda för att påverka säkerheten som användare är ditt lösenord:
  1. Du kan välja ett starkt lösenord.
  2. Du kan byta lösenord regelbundet.
Det är ju en ganska mager verktygslåda när man tänker efter...

Ett starkt lösenord hindrar angripare från att gissa lösenordet vid inloggning (s k online-attack). Ett ännu starkare lösenord hindrar angripare från att gissa lösenordet med tillgång till lösenordshashen (s k offline-attack). Ett ännu starkare lösenord hjälper dock inte alls om systemet inte hashar lösenorden. (En anledning till att inte nödvändigtvis lita på den ansvarige.) Lösenordsbyten skulle dock förmildra omständigheterna genom att, som sagt, begränsa tiden angriparen har tillgång.

Som designer och ansvarig har du en enorm verktygslåda. Bland annat kan du tvinga användarna att välja bra lösenord (eftersom du inte litar på dem) och använda en rejäl hash så att lösenordsknäckningen blir en mardröm för aspirerande angripare. Det var mina förslag på alternativ till lösenordsbyten.

Alltså, ironiskt nog, användaren som tycker att lösenordsbyten är fördjävliga har anledning att göra det medan den ansvarige, som inte behöver lida direkt av det, kan egentligen ägna sig åt bättre saker.

Det finns en lös tråd här, användare som slarvar bort sitt lösenord då? Skriver det på en lapp och lämnar den någonstans eller något annat som den ansvarige inte kan göra något åt? Tja... jag ställer mig frågan om det är tillräckligt vanligt för att det ska vara värt att tvinga alla användare att byta lösenord om och om igen.

Oavsett vad jag säger, när det kommer till kritan, handlar det om vad du skyddar mot vad. Jag hävdar dock att lösenordsbyten inte ska vara en huvudåtgärd, det finns annat som är effektivare.

Fundera t ex över följande tre fall, hur skulle du motivera användandet?

Case #1: Fjortiskommunen.se, tiotusentals användare som lagrar foton o s v på system anslutet till webben (tänk bilddagboken).

Case #2: Robert's Asset Management, ett hundratal användare lagrar känslig information om kunder och affärer (tänk Windowsdomän).

Case #3: Freedom Fighters DB, tiotal företrädare i motståndsrörelse har en databas (tänk CRM) över sina infiltratörer och agenter hos motståndaren (tänk Mossad).

En tumregel kunde vara ju fler användare desto större anledning att byta lösenord regelbundet. Samtidigt, ju fler användare och ju oftare lösenord byts, desto oftare görs det i onödan. Det är lättare att diskutera sådana här saker i ett sammanhang än generellt (som jag då gjorde).

--
Stefan Pettersson


Kommentarer
Postat av: Chris

I användarperspektiv har du helt rätt. Finns ingen anledning till att byta lösenord såvida man inte misstänker att någon annan kan ha fått tag på inloggningsuppgifterna.



Däremot finns all anledning att inte lita på systemägaren och därför ha olika lösenord på alla sidor man har konto på.



Men, när det kommer till företag och dess anställdas konton tror jag att själva "regelbundna lösenordsbyten" grejen är en (om ens väldigt svag) åtgärd för systemägare som inte litar på användarna. Anställda måste ofta ha flera konton/lösenord på olika ställen i ett företag eftersom många appar inte alltid är kopplade till företagets ldap, ie. trejdepartstjänster som webex, supportkonto,konto för testmiljö osv. Jag tror det är vanligt att anställda har samma/liknande lösenord för alla sina jobbrelaterade konton och därför är det mer förståeligt att systemägare tvingar användare att byta lösenord regelbundet just eftersom de inte litar på de andra systemägarna.



2012-02-02 @ 13:08:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

HPS säkerhetsblogg


High Performance Systems logo


RSS 2.0